Potravinová pyramída – základ zdravej stravy

Človek ako tvor vyberavý si vyberá čo bude jesť a piť.

Pravda odveká je že človek je všežravec a teda vyhľadáva pestrú a rozmanitú stravu rastlinného aj živočíšneho pôvodu. Poznáme aj špecialistov. Tí sa špecializujú na určitý druh stravy – vegetariáni, vegáni či v poslednej dobe tzv: raw strava.

Odborníci na výživu už dávno prišli na to že všetkého s mierou je najlepšie. Na základe svojich poznatkov pripravili tzv.: potravinovú pyramídu.

Potravinová pyramída v jednoduchosti ukazuje optimálne zloženie jedálneho lístka. Hlavnou súčasťou stravy by mali predstavovať polysacharidy z obilnín, ryže či kukurice. Tieto poskytujú organizmu väčšinu energie na správne fungovanie. Výhoda „dlhých cukrov“ je v ich pomalom uvoľňovaní a nižšom glykemickom indexe.

Ďalšie poschodie pyramídy je zastúpené ovocím a zeleninou. Tieto obsahujú jednoduché cukry pre okamžitú energiu. Najdôležitejšie látky sú však vláknina, vitamíny a flavonoidy v nich obsiahnuté. Už jedno väčšie jablko denne Vám dodá 30g vlákniny tak potrebnej pre naše črevá.

Pri vrchole pyramídy sa nachádzajú mlieko a mäso. Náš organizmus potrebuje pre správnu funkciu esenciálne aminokyseliny. Tieto sa nachádzajú vo väčšej miere práve v živočíšnych produktoch. Pokiaľ chcete vylúčiť mäsitú stravu, mali by ste zaradiť do jedálnička viac strukovín. Mliečne výrobky obsahujú vápnik, ktorý je životne dôležitý pre naše kosti a chrupavky. Tuky obsiahnuté v tomto stupni pyramídy uľahčujú vstrebávanie vitamínov DEKA, ktoré sú rozpustné v tukoch.

Na špici pyramídy sa nachádzajú rafinované tuky, oleje či cukor i sladkosti. Naše telo sa bez nich naozaj zaobíde. Keď ich vylúčite z jedálnička, Vaše telo sa Vám poďakuje.